Spesialundervisning.
Skolen samarbeider med de kommunale PPT-kontorer (pedagogisk psykologisk tjeneste). Det er PP-kontoret i den kommunen eleven bor som utreder og gir anbefaling om spesialundervisning – eller om vanskene ikke er så store at det kvalifiserer til dette.
Prosedyre ved bekymring for en elevs faglige eller sosiale utvikling:
Klasselærer snakker med foreldrene om sin bekymring. Den kan også meldes fra foreldrene til klasselærer.
Skolens spesialpedagogiske rådgiver kobles inn.
Dersom man i fellesskap finner ut at det er behov for videre hjelp, henvises eleven til PPT.
Etter utredning hos PPT vil eleven ved behov bli anbefalt henvist videre (eks. BUP)
Underveis kan også andre instanser bli kobles inn, eks. helsesøster.
Å få innvilget spesialundervisning gir ikke nødvendigvis rett til enetimer.
Når det gjelder barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp, gjelder de samme retningslinjer som i offentlig skole. Pedagogisk/psykologisk tjenestekontor i barnets hjemkommune står som sakkyndig rådgiver, og spesialundervisningstimer blir innvilget av vedtaksteamet i barnets hjemkommune.